Terapiformen ACT bygger på ett ganska komplicerat teoretiskt ramverk som kallas RFT-relational frame theory (relationsinramningsteori). RFT bygger vidare på klassisk inlärningsteori, och tar vid där förespråkarna anser att inlärningsteorin kommer till korta. RFT uppmärksammar att vi människor tack vare språket har en förmåga att dra slutsatser utifrån erfarenheter vi faktiskt saknar, och att vi kan spekulera i tänkbara framtidsscenarier.
En av grundbultarna inom ACT är att allt som man resonerar om teoretiskt ska kunna bevisas i experiment eller andra former av vetenskapliga studier.
Hur kan man testa ACT?
- Etikettera dina tankar som tankar. Pröva att stoppa in ett ”Nu fick jag tanken att…” före din tanke. Till exempel: ”Nu fick jag tanken att jag är så korkad”. Det får en helt annan innebörd än ”Jag är så korkad”. Genom detta lilla tillägg att ”du har en tanke om” så har du skapat en distans till tanken. Du är inte dina tankar, du är den som observerar och lägger märke till dem. För att skapa ytterligare distans till tanken kan du lägga till: “Jag lägger märke till att jag har en tanke om…”
- Prova att byta ut ordet ”men” mot ”och”. Istället för att säga ”idag har jag träning, men jag är så trött och slut”, säg ”idag har jag träning, och jag är så trött och slut”. I vilken av meningarna tror du att sannolikheten är störst att träningen du planerat blir av?
Rätt! Den sista meningen.
Ett ”men” tar bort värdet från det som sades innan ”men:et”, medan ett ”och” istället talar om att du kan känna trötthet…och träna. Språket och det inre samtalet har större betydelse än vi tror.
- Om du irriterar dig på något, till exempel vädret: Prova att notera och beskriva vad som händer och de känslor du får, utan att värdera dem. Lägg märke till hur regndropparna slår mot ansiktet, hur det känns, var du blir blöt, hur det låter, hur det luktar. Utan att värdera, bara lägg märke till och beskriv precis så som det är.
Källa: Fritt översatt från Psykologifabriken